جمعه ۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

بابک فرخی: سال 86 در گوشه‌وکنار جهان شاهد رویدادهای سیاسی گوناگونی بودیم که در این میان، منطقه خاورمیانه و غرب آسیا پرحادثه‌ترین آنها بودند.

تهاجم رژیم‌ صهیونیستی به منطقه غزه، ترور  بی‌نظیربوتو و...

برای آگاهی بیشتر از آنچه در جهان رخ داد، به بعضی از آنها که سر وصدای بیشتری به پا کرد و چهره‌‌هایی که اغلب اوقات حضور خبری بیشتری داشته‌اند به طور مختصر اشاره می‌کنیم.در این مطلب فقط اخبار و چهره‌های خارجی مطرح می‌شوند.


تونی بلر و سارکوزی پیش از استعفای بلر

کناره‌گیری تونی‌بلر

تیرماه سال گذشته، تونی‌ بلر نخست‌وزیر انگلستان از مقام خود استعفا داد و به عبارت بهتر برکنار شد. استعفای اجباری او، دلیل‌های زیادی داشت که مهم‌ترین آنها نارضایتی مردم و پایین آمدن محبوبیت بلر بود.  وقتی که در  سال2002 نیروهای انگلیسی به همراه نیروهای آمریکایی به عراق حمله کردند، مردم انگلیس مخالف دخالت کشورشان در درگیری های  خاورمیانه بودند.

بلر که از طرف حزب کارگر به این سمت برگزیده شده بود، سرانجام با تصمیم حزبش  از مقام نخست‌وزیری برکنار و گوردون براون، جایگزین او
شد.

اولین یونانی در کاخ الیزه

در دی‌ماه گذشته در انتخابات فرانسه، نیکولای سارکوزی با کسب 53درصد  از آرای مردم به مقام ریاست جمهوری این کشور رسید.

او توانست با دادن وعده‌هایی به مردم، از جمله تقویت حاکمیت، برقراری نظم و بالا بردن سطح رفاه همگانی، نظر آنها را جلب کند. سارکوزی نخستین رئیس‌جمهور یونانی‌تبار است که  به کاخ الیزه راه یافت.او بعد از انتخاب‌شدنش هنوز به اکثر وعده‌هایش از جمله بهبود وضع رفاهی مردم فرانسه عمل نکرده و همین موضوع نارضایتی مردم این کشور را در پی داشته است.


بی نظیر بوتو ، اولین نخست وزیر زن پاکستان که چندی پیش کشته شد

ترور بی‌نظیربوتو

سال گذشته پاکستان یکی از کشورهای پرحادثه جهان بود.

در آغاز انتخابات مجلس پاکستان و ورود سیاستمداران تبعید شده مانند  بی‌نظیر بوتو رهبر حزب مردم و نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ به پاکستان، مناقشه‌های سیاسی در پاکستان گسترش  یافت؛ تا آنجا که دولت پرویز مشرف برای برقراری نظم در شهرهای بزرگ، حکومت نظامی برقرار کرد.

با این حال مخالفان سیاسی با برپایی تظاهرات و مطرح کردن درخواست‌های خود، نسبت به اقدام‌های دولت اعتراض کردند. در یکی از این تظاهرات بعد از انفجار یک بمب، بی‌نظیر بوتو که مشغول سخنرانی بود، به قتل رسید.  طرفداران حزب مردم بعد از ترور بوتو در مبارزه با دولت مصمم‌تر شدند و در انتخاباتی که در بهمن ماه گذشته برگزار شد، این حزب  بیشترین کرسی‌های مجلس را به‌دست آورد.


کوزوو از صربستان جدا شد

مجلس کوزوو در بهمن ماه سال 86 پس از 8سال درگیری و اختلاف ، به‌طور یک جانبه استقلال منطقه کوزوو را اعلام کرد.

کوزوو در بخش جنوبی کشور صربستان قرار دارد و جمعیت آن  به 2میلیون نفر می رسد که بیش از 200هزار نفر از آنها صرب هستند. جمعیت آلبانیایی‌تبار کوزوو از سال 1995در پی جدایی از صربستان بوده‌اند. صربستان با خواسته آنها مخالفت کرد و در نتیجه درگیری‌ها و برخوردهای خشونت‌آمیز میان صرب‌ها و آلبانیایی‌تبارها رخ داد که در این درگیری‌ها صدها نفر کشته و زخمی شدند.

در سال 1999 نیروهای صلح سازمان ملل متحد و همچنین نیروهای ناتو در این منطقه مستقر شدند تا از برخوردهای نظامی صرب‌ها و آلبانیایی‌تبارها جلوگیری کنند. از آن هنگام تاکنون کشورهای اروپایی سعی کردند تا راه‌حلی برای عادی شدن رابطه سیاسی و اجتماعی کوزوو و صربستان پیدا کنند، اما تمامی‌ تلا‌ش‌های آ‌نها بی‌نتیجه ماند؛ تا آنکه سرانجام در بهمن ماه گذشته مجلس کوزوو به استقلال این کشور رای داد. بعد از این اقدام صرب‌های مخالف جدایی کوزوو واکنش‌های تندی نشان دادند.

نخست‌وزیر قدرتمندتر از رئیس‌جمهور

پوتین رئیس‌جمهور پیشین روسیه سال گذشته اغلب در صدر اخبار جهان قرار داشت.  او پیش از تمام‌شدن دوره ریاست جمهوری‌اش و انتخابات جدید که چندی پیش برگزار شد، اکثر تصمیم‌گیری‌های مهم را جزو وظایف نخست‌وزیر قرارداد تا به گفته تحلیلگران سیاسی بعد از انتخاب رئیس‌جمهور جدید خودش نخست‌وزیر شود و دوباره قدرت را در دست بگیرد.
در این انتخابات «مدودوف» به عنوان رئیس‌جمهور دست پیدا کرد.


نمی خواهم این دنیا راببینم ، بگذار در رویایم دنیایی را ببینم که آرزویش را دارم ؛ دنیایی خالی از این همه بی رحمی-غزه

تهاجم اسرائیل به غزه

حمله اسرائیل به غزه در ماه های بهمن‌ و اسفند‌  باعث کشته و آواره شدن هزاران نفر غیرنظامی فلسطینی شد. سازمان‌ها و نهادهای طرفدار حقوق بشر در سراسر جهان با  اعتراض‌های خود این عمل رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

اما طرفداران همیشگی رژیم صهیونیستی هنوز هم به حمایت‌شان از این رژیم ادامه می‌دهند و فقط تذکرهای ملایم و دوستانه درباره کشتار وسیع مردم نوار غزه داده‌اند.

کد خبر 46791

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز